§ 1 Účel
- Jednací řád vychází ze stanov Svazu a upravuje způsob svolávání, řízení, rozhodování, vedení záznamů a kontroly závěrů z jednání orgánů Svazu, tj. jmenovitě
- členského shromáždění
- revizní komise
- výboru
- další náležitosti činnosti Svazu
- Řádná a mimořádná zasedání orgánů Svazu (dále jen zasedání) se řídí stejnými ustanoveními jednacího řádu s výjimkou výslovně uvedených odchylek.
§ 2 Jednací a hospodářský rok
Jednací a hospodářský rok Svazu a jeho orgánů trvá od l. ledna do 31. prosince
§ 3 Rejstřík členů
- Svaz vede průběžně rejstřík svých řádných a čestných členů.
- Rejstřík obsahuje název (jméno) a adresu členské organizace, resp. člena, jméno pověřeného zástupce organizace, datum vzniku členství, datum a důvod zrušení členství a záznam druhu a data změn.
§ 4 Členství ve volených orgánech Svazu a náhrada výdajů
- Členové volených orgánů Svazu vykonávají svoji funkci v zásadě jako čestnou. Výbor je oprávněn stanovit určité odškodnění za aktivní účast na akcích orgánů Svazu.
- Členové volených orgánů mohou požadovat náhradu skutečných výdajů spojených s výkonem funkce podle obecně závazných předpisů o náhradě cestovních výdajů.
- Náhrada cestovních výdajů náleží i externím pracovníkům členských nebo jiných organizací, kteří byli přizváni ke spolupráci, pokud o ni požádají. Výbor může rozhodnout o přiznání zvláštní odměny těmto pracovníkům za úspěšné splnění zadaných úkolů.
§ 5 Programy činnosti
- Činnost Svazu se řídí rámcově podle ročních programů, které vycházejí z dlouhodobých programů.
- Dlouhodobé a roční programy činnosti zpracovává výbor na podkladě návrhů členů Svazu. Předkládá je revizní komisi spolu s návrhem ročního rozpočtu k posouzení a členskému shromáždění ke schválení.
- Operativní změny ročních programů, pokud nejsou v rozporu s jeho celkovým zaměřením, schvaluje výbor Svazu po vyjádření revizní komise.
§ 6 Hospodaření
- Hospodaření Svazu vychází z ročních programů činnosti a řídí se ročním rozpočtem. Finanční hospodaření se řídí obecně závaznými právními předpisy.
- Návrh ročního rozpočtu a roční účetní uzávěrku zpracovává výbor a předkládá je revizní komisi k posouzení a členskému shromáždění ke schválení.
- Podklady k posouzení je nutno předložit revizní komisi nejpozději dva týdny před konáním členského shromáždění.
- Případné odchylky od schváleného ročního rozpočtu je oprávněn schvalovat v průběhu roku výbor Svazu se souhlasem revizní komise.
- Podpisové právo pro styk s finančními ústavy má předseda Svazu a další osoba pověřená výborem Svazu. Pro všechny operace jsou nutné podpisy dvou oprávněných osob.
- Předseda je oprávněn schvalovat pokladní operace do částky 10.000,- Kč. Pro výdaje přesahující tuto částku je nezbytný podpis další oprávněné osoby podle odst. 5.
§ 7 Příprava zasedání orgánů Svazu
- Přípravu zasedání členského shromáždění a výboru organizuje a zodpovídá za ni předseda Svazu.
- Závažné podklady k jednání se zpracovávají zpravidla písemně. Předseda rozhoduje o tom, které podklady budou zaslány předem spolu s pozvánkou k prostudování.
- Pro zpracování podkladů využívá předseda odborné pracovníky, odborné komise a další členy orgánů Svazu. Podle potřeby může přizvat i externí pracovníky.
- Podklady určené pro členské shromáždění projednává a schvaluje výbor a předkládá revizní komisi.
Ustanovení odst. 1., 2. a 3. platí přiměřeně i pro přípravu zasedání revizní komise.
§ 8 Řádné zasedání
- Předseda Svazu svolává řádné zasedání
a) členského shromáždění - nejméně jedenkrát ročně
b) výboru - operativně podle potřeby, nejméně však čtyřikrát ročně.
- Předseda revizní komise svolává řádné zasedání komise podle potřeby, nejméně však jedenkrát ročně.
§ 9 Mimořádné zasedání
- Členové orgánů Svazu se zavazují řešit všechny sporné otázky především jednáním a dohodou. Teprve v případech, kdy jednání nevede k pozitivním výsledkům, je opodstatněný požadavek na svolání mimořádného zasedání příslušného orgánu.
- Předseda Svazu je povinen svolat mimořádné zasedání:
- členského shromáždění - požádá-li o to nejméně 1/3 řádných členů, nebo revizní komise do 6 týdnů po předložení žádosti
- výboru - požádá-li o to revizní komise nebo nejméně tři členové výboru; do tří týdnů po předložení žádosti.
- Předseda revizní komise je povinen svolat mimořádné zasedání komise, požádá-li o to předseda Svazu, nebo nejméně dva členové revizní komise; do tří týdnů po předložení žádosti.
- Žádost o svolání mimořádného zasedání musí být předložena písemně s uvedením konkrétního důvodu a podepsána stanoveným počtem členů nebo příslušným předsedou.
- Mimořádná zasedání orgánů Svazu mohou projednávat pouze ty otázky, které byly uvedeny jako důvod žádosti o jejich svolání a jsou výslovně uvedeny na pozvánce.
- Jsou-li důvodem žádosti o svolání mimořádného zasedání výhrady k činnosti předsedy, pověřuje příslušný orgán řízením tohoto zasedání jiného ze svých členů.
§ 10 Svolání zasedání
- Zasedání orgánů Svazu svolává předseda Svazu, popř. předseda revizní komise písemně. Pozvánka obsahuje, kromě časových a místních údajů, i navržený program jednání. Předseda Svazu zasílá pozvánku na řádné a mimořádné zasedání:
- členského shromáždění - nejpozději 14 dní před datem konání všem řádným a čestným členům Svazu
- výboru - nejpozději 7 dní před datem konání všem členům výboru a předsedovi revizní komise. Přítomný zástupce revizní komise má poradní hlas.
- Předseda revizní komise zasílá pozvánku na řádné a mimořádné zasedání komise nejpozději dva týdny před datem konání všem členům revizní komise a předsedovi Svazu, který má poradní hlas.
§ 11 Účast na zasedání
- Členského shromáždění se zúčastňuje osobně řádný člen Svazu nebo jeho jmenovitě pověřený zástupce. Účast čestných členů je při jednání nezastupitelná.
- Zasedání volených orgánů Svazu se zúčastňují jejich členové osobně a jejich účast je nezastupitelná.
- Pokud se některý člen nemůže zúčastnit jednání osobně a omluví se, může svoje stanovisko k projednávaným materiálům předložit předsedovi písemně. Taková stanoviska se přednesou při jednání a berou se na vědomí, nemají však povahu platného hlasu při rozhodování.
- Pro sledování účastí se připravuje listina přítomných, ve které účastníci stvrzují podpisem svoji přítomnost.
§ 12 Řízení zasedání
- Zasedání orgánů Svazu řídí jejich předseda nebo jím pověřený místopředseda. Výjimku tvoří členské shromáždění, jehož řízením může výbor pověřit podle potřeby jiného ze svých členů.
Předsedající řídí jednání přísně objektivně a demokraticky. Při tom zejména:
- dbá na dodržení stanoveného pořadu jednání a na jeho plynulý průběh
- dbá, aby všichni zájemci se mohli vyslovit k projednávaným otázkám
- neovlivňuje stanoviska ostatních, pokud vyjádří vlastní stanovisko, považuje je za rovnocenné stanovisku ostatních řádných členů
- dbá, aby členové obdrželi ke svým připomínkám a dotazům kvalifikované vyjádření pokud možno ihned, nebo na nejbližším zasedání
- je oprávněn přerušit diskutující, pokud se jejich připomínky netýkají projednávané otázky, nebo jsou neúměrně dlouhé a narušují průběh jednání
- usiluje o dosažení společného stanoviska orgánu
- řídí hlasování k závažným, nebo sporným otázkám
- formuluje závěry z jednání pro zápis
- dává hlasovat o předložených návrzích
§ 13 Rozhodování a jeho závaznost
- Orgány Svazu rozhodují o projednávaných otázkách veřejným a nebo tajným hlasováním. Rozhodnutí o způsobu hlasování přísluší danému orgánu.
- Rozhodnutí orgánu je platné, jestliže s jeho přijetím souhlasí nadpoloviční většina přítomných členů. Výjimku tvoří rozhodnutí o zániku Svazu, pro které se dle stanov Svazu vyžaduje 2/3 většina hlasů řádných členů.
- Při rovnosti hlasů je přijato rozhodnutí, pro které hlasoval předsedající.
- Členové orgánu mají právo požadovat, aby jejich odlišné stanovisko přednesené na zasedání bylo zaznamenáno v zápise o jednání.
- Rozhodnutí orgánů, pokud nepřekračují jejich kompetenci vymezenou stanovami, jsou závazná pro všechny členy Svazu.
§ 14 Záznam jednání
- O průběhu a výsledcích jednání a rozhodnutích jednotlivých orgánů pořizuje pověřený člen orgánu nejpozději do dvou týdnů zápis.
- Zápis obsahuje datum, místo a pořad jednání v souladu s pozvánkou, dohodnuté změny pořadu, údaje o počtu přítomných a nepřítomných členů orgánu a dalších účastníků jednání, stručný a výstižný záznam průběhu diskuse, rozhodnutí o způsobu hlasování a jeho výsledky a plné znění přijatých závěrů, usnesení a úkolů, včetně osob odpovědných za plnění stanovených termínů. Přílohou mohou být projednávané materiály.
- Zápis nabývá platnosti podpisem předsedy a ověřovatele. S jeho zněním je nutno seznámit členy orgánu nejpozději na jeho příštím zasedání. Členové volených orgánů se mohou dohodnout i na jiné formě a termínech distribuce zápisů ze svého jednání.
- Zápisy ze zasedání orgánů Svazu musí být neprodleně po podpisu postoupeny předsedovi revizní komise.
- Zápisy ze zasedání orgánů uchovává předseda, u kterého jsou všem členům Svazu k dispozici k nahlédnutí. Kromě toho informují volené orgány Svazu členské shromáždění o své činnosti a rozhodnutích formou souhrnné roční zprávy.
§ 15 Kontrola usnesení
- Revizní komise má právo kontroly plnění úkolů a rozhodnutí všech orgánů Svazu.
- Kontrola plnění úkolů je součástí každého zasedání příslušného orgánu, včetně opatření k nápravě.
- O výsledcích plnění jednotlivých bodů usnesení, rozhodnutí a jejich kontrole informují předsedové členské shromáždění, popř. výbor.
§ 16 Správní a odborná činnost
- Výbor může zmocnit předsedu nebo místopředsedu k uzavření písemné dohody s jinými právnickými a fyzickými osobami o zajišťování některých odborných nebo správních činností pro Svaz.
§ 17 Závaznost a platnost
- Tento jednací řád je závazný pro všechny členy Svazu a jeho volené orgány.
- Změny a doplňky jednacího řádu lze provést jen po projednání v příslušných orgánech Svazu a po schválení členským shromážděním.
- Tento jednací řád byl schválen usnesením členského shromáždění: dne 18. října 2002 a tímto dnem vstupuje v platnost.